År 2003 firades 150-årsdagen av Emil Sjögrens födelse. Detta blev den
direkta anledningen att grunda ett sällskap för att "främja och
vidmakthålla kännedomen om tonsättaren Emil Sjögrens musik och
gärning". Ett Emil Sjögren-sällskap planerades redan på 1920-talet av
Ture Rangström och andra, men först nu har det blivit verklighet.
Sjögren är ju inte en okänd tonsättare - han har alltid varit
respekterad och är kanske idag mer sjungen och spelad än för 20 år
sedan - men han är ändå värd en mer samlad uppmärksamhet än vad han
får. Sjögrens särskilda musikgenrer var solosången, pianostycket,
violinsonaten och orgelmusiken, och de organister, sångare,
kammarmusiker, forskare och allmänna musikälskare som har en särskild
känsla för hans musik kan behöva ha en samlingspunkt. Här ska tecknas
en fragmentarisk bild av tonsättaren i form av några olika (av många
tänkbara) vinklingar på honom.
• Emil Sjögren och Stockholm
Emil Sjögren var stockholmare från början, även om båda hans föräldrar
var inflyttade från landsorten. Fadern var klädeshandlare från Kalmar,
modern dotter till en arrendator som avancerat till "silverknekt" i
Oscar I:s silverkammare. När Emil var tio år dog hans far, och modern
började driva ett pensionat för att försörja dem. Det låg på
Drottninggatan 81. Det var en kvinnlig omgivning som i mycket formade
Emil: där fanns hans mor, hans mormor och väninnor till modern, som
t.ex. den Hilda Klein som bodde på pensionatet och som lade ner mycket
energi på att leda den unge musikern rätt. Deras nära vänskap
återspeglas i de brev som han skickade till henne från sina
utlandsstudier. Den sortens täta och lite känslosamma relation som de
breven ger prov på kommer igen i Sjögrens förhållande till andra
kvinnliga bekanta och tycks ha varit viktig för honom. Han fungerade
hela livet bäst i privata, intima sammanhang, familje- och hemmiljöer.
Han var inte - och ville inte vara - en offentlig person som t.ex. de
yngre kollegerna Peterson-Berger, Stenhammar och Alfvén.
Emils musiktalang blev upptäckt när han var 15 år av Ludvig Ohlson,
organist och pianohandlare. Genom denne fick han en anställning i
Dannströms pianoaffär på Regeringsgatan, där han stannade kvar till 30
års ålder, utan att vare sig tycka om jobbet eller klara det riktigt
bra, om man får tro hans egna och andras hågkomster.
Det var också i Stockholm som Sjögren fick sin musikaliska
grundutbildning. Ludvig Ohlson såg till att han sökte in till
konservatoriet, och studierna där gick mycket bra. Tillsammans med två
kamrater, pianisten Richard Andersson och sångaren Johannes Elmblad,
bildade han ett litet kotteri. Man kan gissa att de tre var
"opponenter" i ungefär samma anda som de unga
målarna, d.v.s. kritiska mot hemmatraditionen och inriktade på att söka
sig ut. Elmblad blev snart en mycket berest artist, och Andersson
skapade sin betydelsefulla musikskola i Stockholm, där utländska
nyheter introducerades. När det gällde de unga målarna så var flera av
dem för övrigt också Sjögrens personliga vänner, bl.a. Ernst Josephson
och Carl Larsson. Den senare berättar kort och informativt om Emil i
sina postumt utgivna memoarer, "Jag":
"Hans stilla och tysta väsen erövrade mig redan innan jag hört honom
spela. Men snart blevo vi ganska goda vänner och han tog mig med upp
till sin mamma, hos vilken han bodde, och spelade på pianot i timmatal.
Även han kom upp till mig, men då blev det inte spela, utan vi drack ur
den butelj cognac, han hade med sig. Den stackars gossen led av en
besvärlig hudsjukdom, och han hade lärt sig att stilla den rysliga
klådan med spritbedövningen ..."
Här berörs två problematiska sidor av Sjögrens liv: hans mycket
svårartade psoriasis, som isolerade honom, och hans alkoholbruk, som
alltså var relaterat till sjukdomen men också till konstnärsumgänget.
Sjögren hade stannat på moderns pensionat så länge hon levde, därefter
hade han ett par mycket kritiska år innan han 1897 gifte sig med den 13
år yngre Berta
Dahlman. Så småningom flyttade paret bort från Stockholm - först till
Malmsjö gård i Sörmland 1903, några år senare till Södertäljetrakten
och 1910 till Knivsta, där Villa Ovansjö blev deras första egna bostad
och deras sista gemensamma hem. Det är lätt att se denna utflyttning
till landet som ett försök från Bertas sida att rädda Emil från ett mer
eller mindre spritdränkt umgänge i Stockholm.
En annan länk fanns dock kvar till Stockholm: 1891 hade Emil Sjögren
anställts som organist i den nybyggda Johanneskyrkan, och i denna
tjänst förblev han till sin död. Någon engagerad kyrkomusiker var han
aldrig, men aftonsångerna i kyrkan med hans lyriska och mäktiga
improvisationer vid orgeln blev ett känt och omtyckt inslag i
Stockholms musikliv.
• Emil Sjögren och Paris
Våren 1901 for paret Sjögren till Paris för några månader. De bodde på
ett pensionat i trakten av Luxembourgträdgården, där många svenskar tog
in. Denna Parisresa var inte Emil Sjögrens första. Han hade bott där
ett par månader våren 1885, under sin treåriga bildningsresa
tillsammans med vännen P.E. Lange-Müller. Sexton år hade passerat sedan
dess, och under den tiden hade Sjögren blivit ett namn, och även i
Paris hade hans e-mollsonat spelats några gånger. Man kan se två skäl
till resan 1901: dels att lära ny känna fransk musik, dels att själv
bli känd i tidens stora europeiska metropol, där så många nordiska
konstnärer, musiker och författare bodde under kortare eller längre
perioder.
Norden väckte också mycket intresse i Paris vid denna tid. Henrik
Ibsens och August Strindbergs dramer sattes upp på några modernistiska
scener, och inte minst var Edvard Grieg känd och älskad av
Parispubliken. Grieg sade själv att alla nordiska tonsättare borde
tacka fransk musik för vad den gav dem, nämligen ett motgift mot den
överromantiserade, svulstiga tyska musiken efter Wagner. Ravel har å
sin sida uttalat sig lika erkännsamt i andra riktningen och hävdat att
de unga franska tonsättarna hämtade viktig inspiration från Grieg åren
kring 1900.
Sjögrens Parisresa 1901 följdes av flera, nästan varje år fram till
1914 reste paret Sjögren till Paris, oftast för några månader på våren,
men några gånger för hela vintersäsongen. (Organisttjänsten i
Johanneskyrkan lejde han ut under dessa perioder.) Emil kunde inte
särskilt mycket franska, men Berta kunde. Hon öppnade dörrar och lade
uppenbarligen ner mycket energi på att skaffa de personkontakter, som
är så viktiga för att arrangera konserter i
ett annat land. Hon kallade sig själv "resesekreterare", men var kanske
lite av en impressario för sin man.
Det var alltså från början fråga om att lansera Sjögren i Paris med
egna konserter. Den första ägde rum den 28 maj 1901 i den prestigefulla
Salle Pleyel, och i den deltog en av 1900-talets stora violinister,
Jacques Thibaud, då helt ung. Vem som hade tagit initiativet till denna
stort
anlagda konsert finns inte dokumenterat, men man vet att det i Sverige
fanns en krets av vänner till Sjögrens musik som försökte verka för den
och som kan ha agerat här. Nathan Söderblom, stationerad i Svenska
kyrkan i Paris till 1901, kan ha varit med. Många svenska sångerskor
uppehöll sig i Paris denna tid, och några av dem var förmodligen med i
arrangemangen. Sjögren blev överhuvudtaget ofta "hjälpt fram" av vänner.
Det fortsatte med flera Sjögrenkonserter i Paris, sammanlagt blev det
tolv stycken fram till krigsutbrottet. De flesta av dem arrangerades i
mindre konsertlokaler och ibland i halvprivata salonger, men 1908
ordnades en i Salle Gaveau. Konserterna inleddes alltid med en
violinsonat, som följdes av sånger och pianostycken. Många artister
deltog i dem, bland dem ytterligare en stor violinist, George Enescu,
som engagerade sig mer för Sjögren än vad
Thibaud hade gjort, och som fick hans femte violinsonat sig tillägnad.
Som lansering av en svensk tonsättare utomlands är det hela unikt. Och
det blev också ett gensvar. I en konsertstatistik från säsongen 1912-13
är Sjögren representerad 12 gånger, den ende skandinaven utom Grieg
(vars musik framfördes 83 gånger). Han kallas "le maître suédois bien
connu" i en Paristidning 1910, och i Lavignacs stora musiklexikon,
tryckt 1922, sägs det att han "spelas ofta i Frankrike". E-mollsonaten
var det mest spelade verket - därefter sången "Alt vandrer Maanen", i
ett då populärt arrangemang med obligat violin. Texterna till många av
Sjögrens solosånger översattes till franska inför dessa konserter, och
översättningsarbetet fullföljdes sedan av Berta för en tänkt fransk
utgåva av de samlade sångerna. Men tiden gick, och Sjögrens musik mötte
i längden inte samma intresse som den först gjort. Sångerna gavs ut i
Sverige 1949-53, och några år senare kom en svensk utgåva av de fem
violinsonaterna.
• Emil Sjögren och Knivsta
1910 köpte Emil och Berta Sjögren sin första egna bostad: Villa Ovansjö i Knivsta,
och där bodde de kvar till Emils död 1918. Detta eleganta lilla hus, byggt
i slutet av 1800-talet, hade ett vackert och på den tiden lite
ensligt läge vid sjön Valloxens strand, på en tomt med både skog
och trädgård. Närheten till järnvägen gjorde det lätt får Emil att
kombinera lantlivet med sin organisttjänst i Stockholm.
Det sjögrenska hemmet i Villa Ovansjö hade nog inte så mycket
aktivt samröre med Knivstabygden, annat än som arbetsplats för ett
par personer, "Widén" som skötte trädgården och "fröken Hildur"
och "fru Pettersson" som skötte hushållet. Däremot blev Villa Ovansjö
en gästfri mötespunkt för paret Sjögrens vänner och för
musikerkolleger. Dit hörde, bland många andra, celebriteter som
Nathan Söderblom, Wilhelm Stenhammar och John Forssell.
Gissningsvis stod Emil Sjögrens egen musik rätt mycket i centrum
i det sociala livet på Villa Ovansjö. Berta och andra närstående
har beskrivit miljön i antologin "Musikmänniskor", och hon
framhåller där Emils kvalitéer som konversatör. Han talar hellre
med sina gäster om skönlitteratur och historia än om musik.
"Hans konversation är fängslande, full av djupsinniga reflexioner,
paradoxer, anekdoter och det mest naiva och älskliga skämt.
Ordvalet - aldrig trivialt - är personligt, stundom utsökt, även ur
fonetisk synpunkt, frasen (med åren alltmer kort) är liksom
övertänkt och formad på förhand."
När gästerna farit och vardagen rådde så var vanorna i villan
ganska fridfulla. Kompositionsarbete varvades för Emils del med
flitig läsning, och han läste gärna högt för andra, av allt att
döma med en levande gestaltning av dialog och personer.
Villa Ovansjö finns kvar än idag - den är numera känd som
"Gula villan" och används till föreningsverksamhet.
(Passande nog ligger den vid Emil Sjögrens väg.) På tomten står
sedan 1985 en liten staty av Eric Ståhl, tillägnad tonsättarens
minne.
• Emil Sjögren och berömmelsen
Emil Sjögren var mycket betydande i sin samtids ögon. Varför har han då
inte i efterhand blivit lika känd som Hugo Alfvén, Wilhelm
Peterson-Berger och Wilhelm Stenhammar? (En enkel kontroll på dessa
namn i databasen Svensk fonogramförteckning hos Statens ljud- och
bildarkiv visar på detta.)
Sjögrens rykte växte fram under 1880-talet. Hans andra violinsonat hade
gjort honom uppmärksammad av bl.a. Grieg vid en nordisk musikfest i
Köpenhamn 1886, och många hade redan tidigare sett honom som ett löfte.
Men den stora publikens gunst fick han inte förrän ungefär tio år
senare. Svensk musiktidning, den tidens stora, välredigerade
musiktidskrift, skrev att Sjögren inte var "förstådd af en större
allmänhet", och så hette det fram till mitten på
90-talet, men därefter kallas han i många sammanhang "den främste". En
recensent skrev t.ex. i Stockholmstidningen 1901 när hans sång "En
drömackord" kom ut: "Så måste Sveriges främste tondiktare skrifva till
en dikt af Sveriges främste skald!" Strindberg skickar bl.a. dikten "Vargarna tjuta" ur "Ordalek och småkonst" till
Sjögren för tonsättning - inte som sång utan som melodram - och
Heidenstam utser 1899 först honom att tonsätta dikten "Sverige".
Någonstans i början av 1900-talet vänder det. Strindberg skrev 1908 i
ett brev till sin bäste musikervän, Tor Aulin, som också var nära vän
till Sjögren: "Emil Sjögren, som en gång hade några naturtoner och
hörde sång i lufterna, gick till Lindegren och höll på att råka in i
kyrkotonarterna, men flydde, och så sjöng han som en fogel i det fria -
en tid! Hvarför han
tystnade, det vet jag inte, hösten kom väl tidigare för honom enligt
hans naturordning. Sen ha vi ingen." Orden är vackra och mycket
uppskattande, men här finns sakfel: pedagogen Johan Lindegren var
aldrig Sjögrens lärare, och när Strindberg skrev detta hade vår
tonsättare faktiskt inte tystnat - han höll på att bli erkänd i Paris
och skrev fortfarande högklassiga sånger och instrumentalverk.
Carl Larssons omdöme i memoarerna står i samklang med Strindbergs - han
säger om Sjögren: "Han var en person för sig, men jag hade alltid en
svidande känsla av att han - trots allt det sköna han skapat - ej
mäktade nå det höga, det högsta plan han säkert var ämnad till."
Rangströms fina utvärdering av honom från 1918 mynnar ut i åsikten att
Sjögren hade skänkt
ett kulturarv av bästa slag, men inte längre var aktuell. I ett dåtida
modernistiskt perspektiv, alltså.
Sedan denna tid har det inte funnits något stort utrymme för Emil
Sjögren i Kultursverige, även om Berta hade donerat hans arbetsrum till
Nordiska museet. Det framväxande Körsverige hade inte så mycket att
hämta hos honom - där finns överhuvudtaget inget a cappella-verk för
blandad kör. Organisterna svängde allmänt över från romantiska till
"nysakliga" och barocka ideal, de unga tonsättarna ville andra saker,
antingen gällde det nationell strömning eller nya tendenser från
musikcentra i världen. Jazzen kom in i landet, sedan rock och pop. Emil
Sjögrens idyll hade ingen plats i något av allt detta, hur konstnärlig
och i sig själv spännande den än var. Den låg lite vid sidan av,
respekterad men inte särskilt anlitad.
Men denna syn har under de senaste decennierna bleknat bort ganska
mycket. Tonsättare får som bekant idag plocka ur alla tänkbara äldre
musikaliska stilförråd, inte minst det romantiska, utan att fördenskull
bli avrättade. Därför kan man uppskatta Sjögrens verk från andra
vinklar nu än bara som ett "kulturarv". Att han har en aktiv plats i
den konstnärligt lödiga romansen visas av flera skivantologier från
senare år, där hans sånger är med, sida vid sida med Griegs, Sibelius
och Rangströms. Det låg med andra ord i tiden att bilda ett Emil
Sjögren-sällskap.
© 2004 Anders Edling
|